awafflesdiary.blogg.se

Nǐ hǎo! गुड मौरनिंग ! Xin chào!

Krokodil på menyn.

Publicerad 2017-07-30 10:41:57 i Allmänt,

Våra lata dagar fortsätter och våra 900-sidor långa böcker har tagit slut. Stisse ska dock läsa fortsättningen på Shantaram vilken jag precis avslutat så han har ytterligare 900 sidor to go, jag har däremot hittat en bra mediefackbok i hotellets reception. Idag regnar det en del så när regnet slutar ska vi gå en promenad.

Igår beställde vi in grillad krokodil! Det smakade som grillat fläskkött ungefär så jag tvivlade lite på att det vad krokodil, men Stisse kände igen smaken eftersom han ätit det tidigsre. Helt ok smak sammansfattningsvis.
Imorgon checkar vi ut från detta hotellet och ska gå lite längre ner på gatan för att bo på ett 5stjärnigt Ving-hotell de sista dagarna. Vi får se hur mycket bättre det är än detta, men oavsett ska det bli skönt med omväxling! Därefter har vi bara 3 dagar kvar här innan det bär av tillbaka till HCMC. Där har vi ungefär en dag kvar innan vår flygning hem som går HCMC-Peking-Stockholm-Köpenhamn-Halmstad.
Nu sitter vi i hotellets lobby och väntar ut regnet. Precis anlände en buss med vietnamesiska turister iförda samma gula piké-t-shirts á la sällskapsresan. Vietnamesernas eller kinesernas trackreckord här på hotellet är inget att skryta med, allt ifrån att spela extremt dålig musik väldigt högt till att vakna och föra oljud tidigt till att ockupera poolen med en stor gul gummibåt i samma storlek som livbåtarna på ett kryssningsfartyg modell större.
Well, bortsett från allt gnäll har vi en stående temperatur på 30 grader trots regnet och siktet enbart inställt på vår mat- och sovklocka, så vi ska inte klaga!

Lata dagar.

Publicerad 2017-07-27 17:52:36 i Allmänt,

MuiNe är lugnt och det märks verkligen att det är lågsäsong, många restauranger och butiker står timma på kvällarna och det är lite öde känsla över hela stället. På vårt hotell råder det dock inte brist på kinesiska/ryska/vietnamesiska turister. Det är bl.a. två stora kinesiska familjer som semestrar här som inte går att missa. Den ena familjer har en uppblåsbar gummibåt som tar upp i stort sett hela poolen och de blev väldigt arga när de fick en tillsägelse om att de inte fick använda den där. De kunde verkligen inte förstå det. Dessutom spelar de väldigt hög kinesisk musik, vilket iofs nästan var kul då det livade upp det här stället lite! Vi har sett ett par enstaka europeiska turister också.

Idag har det inte regnat knappt en droppe vilket måste vara något slags rekord för oss denna resa. Vi ligger mest på stranden och läser och chillar. Premiärdoppet kommer nog imorgon. På restaurangerna kan man sorgligt nog beställa allt ifrån sköldpaddssoppa till kobrakött till haj, ål, geckoödla, groda, krokodil, struts med mera. Hemskt när man ser grodor trängas med ålar och små sköldpaddor krypa på varandra pga platsbrist i akvariet, verkligen att plåga djuren. Det finns också många gulliga gathundar där som jag delade med mig lite av vår mat till, till stisses förtjusning. Som i det sista av halmstrået att försöka få bort hunden från bordet säger han: "Rebecka, han kommer få ont i magen om han får äta allt det!"

Det här är ett ställe som är känt för sina bra förutsättningar för kitesurfing. Stisse funderar på om han ska ta en kurs en dag.

Igår åt vi på en väldigt mysig restaurang som var lite som att sitta i en regnskog, maten serverades på palmblad och stället hade också ett vattenfall inuti. Coolt! Eftersom det är så folktomt har restaurangerna rabatt på notan, ibland 10% ibland 20%. Lite väl lyxigt med rabatt när totalen går på 60-65 spänn. En öl kostar 5 kr, vilket är ca 12 000 vietnamesiska dong. Inflationen är helt surrealistisk, en massage 120 000 vnd, ett restaurangbesök 150 000 vnd. Häromdagen tog jag ut 4 miljoner från bankomaten. Har nog aldrig tryckt på så många nollor i en bankomat och kommer nog inte göra det fler gånger heller, mer än här!

Imorgon fortsätter strandlivet!

Mui Ne.

Publicerad 2017-07-25 14:39:32 i Allmänt,

Nu har vi äntligen kommit till Mui Ne. Vi tog en buss hit från ho chi minh city. Igår var jag på utflykt till Mekongfloden, Stisse kämpar på för fullt med sin delhibelly så han stannade hemma och kurerade sig.

Turen var dock något av en scam, allt gick ut på att få så mycket dricks av turisterna som möjligt. Det vi kom dit för, dvs båttur på Mekongfloden, gjorde vi bara i 7 minuter, resten av de åtta timmar som turen varade fick vi besöka kokosnötsgodistillverkning, tempel, se på vietnamesiska sånguppträdanden och besöka en bambuklädestillverkningsbutik. Den senare var lite av ett tv-shops-jippo. Så inte helt nöjd. Dock träffade jag tre trevliga tyskar som jag hängde med och vilka vi senare på kvällen åt middag med. Vi besökte också en skybar ihop med fantastisk utsikt och spektakulära drinkar! En drink kom in på en ställning som såg ut som ett sjörövarskepp. Våra drinkar kom in med målarpenslar och ett staffli med kommunistisk propaganda.
Nu har vi som sagt kommit till Mui Ne. Vi har tyvärr otur med vädret och har inte sett en solstråle sedan Arlanda. Men varmt är det iallafall, ca 30 grader.
I ho chi minh besökte vi även krigsmuseet som visade offren och sviterna av vietnamkriget. Borde vara obligatoriskt för alla turister att besöka detta museum, väldigt gripande och hemskt att se dels hur vietnameserna torterade sitt eget folk innan kriget utbröt -55, men även hemskt att se bilder från USAs begångna övergrepp på befolkningen. En skam att inte fler amerikaner ställdes inför rätta efter deras handlingar, bl.a. en massaker på ca 500 kvinnor och barn.

Här nere i mui ne är det ganska få turister vilket på ett sätt är skönt, så vi behöver nog inte trängas med ryssnarna och kineserna på stranden imorgon.
Nu ska vi kolla in stranden kvällstid! Ska bara ha ihjäl den enorma kackerlackan som bosatt sig i vår dusch först.
På återhörande!

Mot vietnam

Publicerad 2017-07-22 06:29:12 i Allmänt,

Igår åkte vi till flygplatsen i extremt god tid, närmare bestämt 13h innan avgång. Stisse var verkligen redo att lämna Bombay och ville verkligen inte missa flyget till Kuala Lumpur. Sagt och gjort och vips hade vi 13h att slå ihjäl på en ganska tråkig flygplats. Till råga på allt sa en vakt i entrén till oss att de inte släpper in passagerare förrens max 4h innan avgång. Som tur var hittade vi ett starbucks där vi kunde hänga och sitta och läsa. Har aldrig beställt så många olika sorters te på ett och samma ställe.

Nu har vi precis landat i kuala lumpur och ska flyga vidare till ho chi minh city om ett tag. Vi har blivit lite sjuka, Stisse har lite delhibelly och jag har fått en envis förkyldning som Stisse tror kommer från vårt hotellrum som tydligen hade lite mögel i hörnen. Nja det var inte ett femstjärnigt taj hotel jag bokat, men jag tyckte det var helt ok. Personligen kan jag också tycka att det blir konstigt att bo extremt flott och sedan ta en tur i slummen för att efter den återvända till sin priviligerade verklighet. Så vi bodde helt ok men inte topptopp. Bra läge var det iallafall! Tog ca 3 min att komma till gateway of india vilket är lite av den största turistattraktionen. Egentligen har Bombay inga större turistattraktioner utan det handlar mer om att ta in Indien rent kulturmässigt. Och det känner vi nog att vi gjort nu så det var rätt lagom att bara ha 5 dagar där. Det är rätt speciellt, man är liksom inte lika avslappnad eftersom vanan vid turister inte är lika stor som på andra resmål. Man måste hela tiden koordinera sin uppmärksamhet mellan hur man ser ut, vad man har på sig, på trafiken samt på vart man är på väg samtidig som en massa försäljare försöker kränga grejer till en. Dock är hela försäljare-hetsen mycket värre på andra platser i Indien, Delhi inte minst så just här var inte det ett så stort problem. Dock får man inte ta det som en personlig förolämpning när de tycker att man ska köpa en ny tröja, vilket hände Stisse.
Dock är Indien fortfarande värt det, det vägs liksom upp av allt man får uppleva där som är så annorlunda jämfört med ens egen verklighet.
Men jag tror att det var bra att introduceras för Indien genom en så stor stad som Bombay, liksom liten mjuk övergång och skrap på ytan till allt man kan upptäcka här. Nästa gång vi åker hit funderar vi på södra Indien, vilket ska vara väldigt annorlunda jämfört med vad jag sett hittills.

Matvandring i Bombay.

Publicerad 2017-07-19 17:49:49 i Allmänt,

Vi inledde vår matvandring med att testa tre olika förrätter. Därefter gick vi vidare till en restaurang som serverade grillat kött. Sedan tog vi en taxi till en tredje persisk restaurang. Slutligen promenerade vi till en glassbar. Väldigt kul tur och bra guide!

Chowpatty beach.

Publicerad 2017-07-19 13:08:28 i Allmänt,

Imorse promenerade vi till ett coffe house för frukost. Det blev masala dosa, en sydindisk rätt som består av ett slags tunt stort bakat bröd med potatisröra. Till det två såser en mildare yoghurtsås och en stark röd tomatbaserad sås som heter sambar. Stisse hade även sin första chai-upplevelse och blev helt frälst. Nu vill han mest hänga runt och dricka chai hela dagarna. Ändå skönt att han har kommit över sin "jag-tror-att-alla-vill-döda-mig"-period och gått in i detta. Lite mer hanterbart.

En kille som satt bredvid oss började prata med oss och frågade om vi var från Sverige då hans förra flickvän var från Köpenhamn där han också varit. Kul!
Efter frukosten tog vi en taxi till chowpatty beach och efter fem minuter där förbyttes solens små strålar till ett evighets regn. Note to self: kolla upp monsunperioden innan boka resa till Indien.
Regnet verkar dock inte bekomma indierna själva så mycket. Efter torrperioden behövs ju regnet, speciellt på landsbygden och därför känns det som om alla välkomnar det.

Efter ett misslyckat försök att vänta ut regnet tog vi en taxi till leopolds och drack en öl. Sedan promenerade vi tillbaka till hotellet för at torka och nu inväntar vi vår matvandring.

Från Peking till Bombay.

Publicerad 2017-07-18 13:20:16 i Allmänt,

Vi flög från Stockholm till Peking. Flyget var ca 3h försenat men trots det hann vi träffa Tobbe och Hongye i Peking där de bokat bord och beställt in en riktig kinesisk brakmåltid innehållandes b.la Pekinganka. Helt surrealistiskt att komma från flygplansmat till denna matfest! Efter maten cyklade vi till

ett tempel där vi såg en 26 m hög Buddha. Imponerande! Därefter var det hög tid att ta tåget tillbaka till flygplatsen igen för ytterligare 9h flyg mot Bombay.
Vi landade mitt i natten och tog taxi till vårt hotel.

Idag har vi varit på en mycket intressant tur i slummen och även promenerat i stan till Centralstationen och till crawfoord market.

Vi besökte Dharavislummen med sina ca 1 miljon invånare på 1,7 kvadratkilometer. Imponerande att se hur livet pågår där inne med stora industrier och export av krukmakeri, läderproduktion, glas- och plaståtervinning som samsas med skola och allt annat vardagligt. Vi tog turen med reality Tours of india vilka har startat en egen organisation där 80% av alla intäkter går tillbaks till slummen. Bl.a. har de startat en egen skola för barn och ungdomar. Vi fick också se Dhobi Gat som är Bombays största utomhustvätteri. Där lämnar tex alla hotell in sina textilier för tvätt och får under sommarmånaderna tillbaka tvätten ren och torr samma dock. Nu under monsunperioden var det desto mindre att göra då tvätten inte kan torka i lika stor utsträckning.
Imorgonkväll ska vi gå på matvandring genom stan.

Vi har också nära till Leopold restaurang vilket är kul då den har en central roll i böckerna som vi läser, Stisse läser shantaram och jag läser uppföljaren. Tegelstenar båda två så de lär nog räcka hela resan.

Det regnar extremt mycket och i juli beräknas det komma ca 990 mm regn.

Vi bor väldigt nära gateway of india vid colaba, vilket även bara är ett stenkast från the taj mahal hotel.

Nedan kommer lite blandade bilder från resan hittills.