awafflesdiary.blogg.se

Nǐ hǎo! गुड मौरनिंग ! Xin chào!

Photobatch 2.0

Publicerad 2014-09-05 11:40:00 i Allmänt,

Utsikt från hostel i Siem Reap.
På väg i tuktuk mot Angkor Wat. Like a boss.
Var kul i ungefär 2 timmar.
Hängde med denna killen och 3 000 av hans polare.
Tack H&M för hållbara ballerinas. Min tuktuk-chaufför ville att jag skulle se bortom de vanliga turistsnåren och släppte inför varje tempel av mig 1 kilometer ifrån så att jag skulle få en "nice walk". Den var mycket walk och inte så mycket nice.
Schysst hostelfolk i baren.
Poolhäng.
Jag hängde med Joe från San Fransisco och testade drinkar på Pub Street och gick på night market. Väldigt mycket sprit och inte mycket smak. Ungefär så.
Träffade ett gäng läkare som just flugit in från Australien. 'Put some shrimps on the barbe mate'!
Mot flygplatsen. En minut efter att denna bilden togs öste regnet fullkomligt ner. Och jag åkte tuktuk. Såg en olycka på väg mot flygplatsen. En tjej på scooter körde in i en lastbil. Såg riktigt otäckt ut men hon reste sig trots att hon såg ut att vara rätt groggy. Kunde gått illa.
Bangkok bound.
Väntar på bussen på Bangkoks flygplats.
1,5h fin färd genom Bangkok city.
Tillbaka på Khaosan Road. Ungefär exakt ett år sen jag var här sist.
Gick och käkade och kirrade en Chang. Kändes ganska skönt efter intensiva dygn i Siem Reap.
Frågade vad mackan ville ha från Thailand. Han ville ha stark sås tillverkad av gammal tant som ruvar på uråldrigt recept.
Hostelfolk.
Spelar 'watermelon'.
Var ett gäng på 20 pers från hostelet som ville ha ett bord. VI fick ett biljardbord.
Sköna brudar.
Jordan Glasscock. Ja, det är hans riktiga efternamn. Jag dubbelkollade passet.
Shopping like a dawg.
Köpte toasties kl 4 på morgonen.
Kolla film i common area.  Sen gick jag och tre tjejer på massage och ansiktsbehandling och lunch.
Här inleddes den bästa kvällen någonsin. Skulle egentligen på thaiboxning och hängde med en tjej från tyskland och två killar från England. Alla reste ensamma. Grymt när man hittar schysst folk att hänga med, som alla reser på egen hand. Här - foodcourt på MBK.
Köpte frukt.
Mike aka Edward Norton som jag kallar honom. Sjukt likt. Var tvungen att kolla Fight club på planet bara för det.
Köpte dragon fruit.
MBK.
Efter en taxitur i rusningstrafik = vi stog stilla i 1,5h så kom vi till Asiatique waterfront.
Killarna tog beerbuffét (bara en sån sak!) och jag valde från den här menyn.
Stefanie.
FYI. Stå inte på toaletten.
Sen tog vi en båttur längst med Asiatique.
Tillbaka på hostelet skulle jag visa de andra den grymma balkongen som vi hade på våning fyra. Slutade med att Jordan blev angripen av sniglar, Stefanie av myggor och Mike trampade snett. Sen gick dessutom Jordan in i glasdörren som jag stängt, men som han trodde var öppen. Jaja. Det var åtminstone en fin balkong. Sen jammade vi och jag spelade gitarr och lärde alla i commonroom "suntrip"-låten. Sen gjorde en i personalen en låt om mig, haha.
Det här blev utan tvekan bästa kvällen och avslutning på hela resan.
Och den började med buckets. Försökte få dem att le. Svårt med 1 liter Samsong rom i bucketen. Men faktum var att vi ja före bucketsen hade ett riktigt intressant samtal om hur det är att resa själv, vad vi lärt oss om oss själva såhär långt och om att resa jämfört med livet hemma. Jordan tar en paus från jobbet i två månader för att resa, och Mike har sagt upp sig för att resa i ett år.
Träffade Kiruna! Sjukt grym kille, 24 år som aldrig varit utanför Sverige i hela sitt liv förrens nu. När vi pratade svenska med varandra var det ungefär som att vi pratade två olika språk. Men han var sjukt skön.
Vi lärde grabbarna svenska. 'Korv med bröd'. Blev ungefär kvällens ledord för dem.
Pre-laughingas. Pre Jordan crush på Germany.
Jordan hjälper Thailänsk man att shoppa. Därefter träffade vi en sjukt aggressiv kille från Afrika. Tror seriöst att jag räddade Mike från att bli nerslagen.
Toasties to virgins
Top, top, top people. Sen tvingade jag alla att stanna uppe med mig till kl 6 på morgonen, för sen skulle vi alla åt olika håll, Jordan till Vietnam, Mike till Chang Mai och Stefanie till Siem Reap. Tal om reunion någon gång någon stans. Hade varit grymt.
Helt klart bästa kvällen jag haft.

Siem Reap och Bangkok.

Publicerad 2014-09-03 07:02:00 i Allmänt,

Så har ännu ett dygn med minimalt antal timmar sömn gått. Kom hem vid 5.30 imorse och skulle mot flygplatsen kl 8.30. Men faktum är att jag känner mig mycket piggare på 3 timmars sömn här än vad jag skulle gjort hemma. Får dessutom ut mycket mer av dygnets timmar, så det bekommer mig inte så mycket.

Igårkväll hängde jag med folk från mitt hostel. Fanns en riktigt schysst bar på hostelet och det visade sig att alla som jag hängde med bodde i samma dorm som jag. Vi var ute på Pub street, kollade in en night market och drack drinkar. Som ungefär hade 99% sprit och 1% smaksättning. Imorse åkte jag mot flygplatsen i Siem Reap. Gick in till lost and found eftersom de hade sökt mig. Fick veta att min packning nu befann sig i Bangkok, men på helt fel flygplats och så sa han att jag var tvungen att åka från den ena flygplatsen till den andra för att hämta den. Då lackade jag. Sen blev det fart på gubben. Klappat och klart. Ryter man bara till lite och har största mått av envishet går allt ganska bra.

Kom till Bangkok för ett par timmar sen. Landade och traskade ut till busstationen. Tycker rent generellt att det är najs att kunna åka lokalt såvida jag inte har bråttom någonstans. Vilket jag inte hade. Man får se mer av staden, träffa mer människor och inte endast bli transporterad från punkt A till B. Så frågade en tant om vart jag skulle hoppa av, och 1,5 h senare skulle hon också av på samma ställe. Väldigt hjälpsam gammal dam. Något som slog mig sen var att jag inte heller köpte någon bussbiljett, verkade som om just den bussen var gratis av någon anledning.

Väl framme gick jag och drack öl och checkade in på mitt hostel. Ironiskt nog fick jag exakt samma dorm och exakt samma säng som när jag bodde här en vecka förra året. Det slog mig också att jag varit i Bangkok 3 gånger under de 12 senaste månaderna. Beror mest på att Bangkok är en sån stor hub, men samtidigt gillar jag Bangkok. Finns mycket att göra, mycket att se och man kan lätt fördriva en vecka här.

Gick ut med typ 20 pers från mitt hostel igår, världens bästa ställe. Blir av någon anledning alltid kallad Sweden när jag kommer hit, det här hänt typ tre gånger. Den här gången är det till och med Miss Sweden. Får öva på reaktionsförmågan då någon från ena sidan av baren till den andra skriker ’Miss Sweden, let’s go!’ Var på lava club, testade laughing gas vilket är jag antar (hoppas) är lustgas, och dansade på borden på the club. Sen gick vi och köpte toasties och hängde på terassen.

Medair.

Publicerad 2014-09-01 12:04:47 i Allmänt,

Tänkte att jag skulle försöka sammanfatta dagarna som jag spenderade hos Medair. Började med att jag var lite sent på läget från Tobbe i Manila och kände mig lite smått stressad över att inte hinna i tid. Jag hade en jättebra taxichaufför. Tills jag insåg att han kört i cirklar i ungefär en kvart. Nåväl. Efter några timmar landade jag på flygplatsen i Tacloban och möttes upp av Sophie och chauffören Arnold från Medair. Vi åkte till campet och kontoret i Dulag som ligger ungefär en timme från Tacloban city. Efter tyfonen Haiyan, eller Yolanda som de kallar den här, fokuserade Medair på områden som låg mer offroad eftersom behoven ofta är större där människor har sämre eller ingen möjlighet att ta sig till de större städerna där hjälpen ofta etableras först. När vi kommit till Dulag kastades jag mer eller mindre in i arbetet och projektet, - allt på ett bra sätt. Vi åkte direkt till orten La Paz och till en DRR training - disaster risk reduction. Där får deltagarna, eller the ’beneficiaries’ som de kallas, under en dag lära sig hur de ska agera om en katastrof med samma mått som Yolanda inträffar. Många av människorna har fått sina hus förstörda, en, två eller till och med tre gånger. Därför får de lära sig hur de bygger på ett mer hållbart sätt med olika tekniker och metoder. Jag fick möjlighet att träffa väldigt många människor som är en del av Medairs projekt och därigenom Erikshjälpens. Träffade en kvinna som frågade vem jag var. Jag förklarade att jag jobbar för Medairs partnerorganisation ERIKS och att jag var där för att skriva om projektet. Efter ett tags funderade tittade hon på mig och sa ”..mam, varför jobbar du inte för Medair?!” Jag sa att jag skulle överväga det.

Efter DRR workshopen åkte vi tillbaka till kontoret och jag fick träffa de andra i Medairs internationella team som består av personal från Australien, Tyskland, Mexiko, USA, Sverige, och Skottland bland annat. De jobbar alla med olika områden som shelter engineering då Medair framförallt fokuserar på nybyggnation, en project coordinator och en collector manager, alltså en person som har hand om all data som samlas in innan ett nytt projekt påbörjas, dvs vilka behov finns och vilka resurser har vi och så vidare. Jag följde framförallt Sophie som har ungefär samma roll som jag, communications med hon ansvarar också för monitoring och evaluation vilket var spänannde. Kul också att vi är lika gamla med ungefär samma bakgrund vilket gjorde att jag fick ut än mer av att hänga på henne. Väldigt intressant också att se hur det internationella teamet är uppbyggt och hur alla liksom fyller sin funktion. Därefter bjöd hela teamet mig på middag vilket var riktigt schysst! Bättre välkomnande får man leta efter. På kvällen hakade jag på en kille som också jobbar för Medair till en lokal skönhetstävling i byns centrum.

Dagen därpå började vi med att åka ut och kika på hur the collectors jobbar, alltså den personal som samlar in all data innan Medair beslutar för att bygga nya hus i princip. Kikade också på hur processen med materialhanteringen ser ut och framförallt träffade och intervjuade jag människor som har fått eller kommer att få stöd av Medair och Erikshjälpen. Var helt slut vid kl 18, Sophie också, så vi tog en pedicab (cykeltaxi) till den lokala pizzerian. Ungefär som vilket fredagkväll hemma som helst (Fast i bushen. På Filippinerna). Jag drack frappe för första gången i mitt liv och kaffe för första gången på 10 dagar. Därefter åkte vi hem till huset och kollade på en film, och sen jobbade jag lite till. Tror jag jobbade 15 timmar den dagen, men ibland måste jag bara göra saker på en gång.

Dagen därpå alltså i lördags, åkte vi i fullastad jeep mot Tacloban. Heidi, en av projektkoordinatorerna fyllde år samma helg, så vi hade tjejhelg i Tacloban city. Jag förstår verkligen att man måste komma bort från vardagen i Dulag. Det är tungt, stressigt och skitigt varje dag ungefär. Men insatserna de gör är också helt otroliga. Vi käkade lunch, gick på massage, shoppade, såg The Giver på bio och käkade middag och därefter gick vi ut och klubbade. Vid tolvslaget sjöng vi alla i teamet ’happy birthday’ för Heidi som fyllde 42. Fick dessutom möjlighet att träffa en massa folk som jobbar för andra NGO:s med bas i Tacloban vilket var väldigt intressant.

På söndagen åkte vi till kyrkan (ja, jag vet pappa - pluspoäng?) och därefter käkade vi lunch. Sen åkte jag och Miriam från Medair till flygplatsen då hon skulle till Cebu och jobba. Tacloban airport är nog det vansinnigaste jag varit med om. Tusen saker hände samtidigt. Incheckning, security check, boarding, flygplan som lyfter, flygplan som landar, annoucements till allmänheten och till enskilda personer, passagerare som vet vart de ska och passagerare som är vilse. Allt detta sker på en yta på uppskattningsvis 200 kvadratmeter. Sen blev det ännu mer vansinnigt då mitt flyg från Tacloban city till Manila blev försenat. Eller egentligen var det väl inte så försenat, en kvart ungefär, men det gjorde att jag ungefär hade en kvart till mitt nästa flyg från Manila till Siem Reap. Jag bokstavligt talat kastade mig ur det första planet och sprang genom ankomsthallen. Hittade en kille som såg uttråkad ut vid en service desk. När han såg att mitt flyg skulle lyfta om ungefär tio minuter fick han fart på sig. Vi kutade genom hela Manilas flygplats, han tog täten och jag strax därefter. Under tiden som allt detta pågick skrek han febrilt i sin walke talkie. Om nu katastrofen hade varit ett faktum hade jag säkert kunnat ringa Tobbe som ju bor i Manila. Dock hade mitt bagage troligtvis åkt karusell i Kambodja och personen som skulle hämta upp mig i Siem Reap hade nog tänkt att lite svinn får man räkna med.

Men det gick bra. Jag hann. Men det var verkligen med andan i halsen och sekunders marginal. När jag senare anlände till Siem Reap fick jag vet att min ryggsäck fortfarande var i Manila. Men det löste sig rätt bra, de skickar den direkt till Bangkok istället. Men lite surt att behöva köpa nya grejer för enstaka dagar.

Nedan följer nu en enorm bildkavalkad, i varierande kvalitet, som sammanfattar den senaste veckan.

DRR-workshop
Känna på olika träslag.
Visa olika träslags hållbarhet.
The collectors som samlar dataa om projektet före och efter byggnationer.
Samlar information på små pads vilket är riktigt effektivt.
Vår kokerska på kontoret som lagar lunch åt oss varje dag.
Heidi, projektkoordnator från the land down under.
Hakade på killen till höger på skönhetstävlingen i byn.
Projektet har totalt 6 jeepar och 3 personalbostäder.
Hus byggs för fullt.
En av the beneficiaries.
Medair anlitar endast lokala byggarbetare vilket naturligtvis är en winwin-situation.
Den enda kvinnliga snickaren. Hon berättade att hon inte träffat sin man på 4 år eftersom han jobbar i Saudiarabien. Efter tyfonen tvingades många filippinos söka arbete utomlands för att kunna försörja familjen.
Logistik- och materialansvarig.
Materiallasten körs ut till byarna.
Hejhej.
Kvalitetskontroll av trämaterialet.

Här är jag på väg till Tacloban. Flygplatsen i Manila. Som jag senare alltså sprang igenom på 5 röda.
Jag och Sophie i pedi-caben.
Fredagkväll i Tacloban.
Här bor jag.
Mitt rum.
I Tacloban tog vi 'Sweeeeeeeedish massage'.
Heidi och Sophie.
I detta conviction center i Tacloban omkom väldigt många människor under tyfonen då många sökte skydd i den stora byggnaden. Men den ligger precis vid havet och tsunamiliknande vågor slog in över.
Rooftopet på vårt hotel.
Medair team.
Stephan jobbar för tyska Röda Korset. Klubbkväll.
Patrick jobbar för Samaritans Purse.
Kyrkan.
Vårt hotell 'Alejandro". Haha.
Mot Manila.
So far so good. Sen insåg jag att min ryggsäck var borta. Då bröt jag ihop och sen kom jag igen. Ungefär efter 5 minuter. Och en kvart senare drack jag öl med schysst folk på mitt hostel. Som har pool. Och bio!
Idag har jag varit i Angkor wat vilket jag i princip kom hit för. Tröttnade efter 4 timmar. Fattar inte hur folk kan spendera en vecka där!